Timo Santalainen teki osuvan huomion strategiatyöstä Alma Talentin blogikirjoituksessaan. Hänen mukaansa johtamisen käytännöt on kyllä viilattu yrityksissä usein huippuunsa, mutta ne sopivat pääosin ennustettavaan ja lineaarisesti kehittyvään maailmaan.

Ongelma on vain siinä, että aikamme on ennustamatonta.

Muutoksen ajureita on monia. Yksi suurimmista on käynnissä oleva digitaalinen murros. Sen seurauksena asiat, joita olemme tottuneet tekemään tai käsittelemään fyysisessä muodossa tai ihmisvoimin, sähköistyvät ja automatisoituvat.

Joku fiksu on kuitenkin sanonut, että digitaalinen murros etenee kuin tinan sulaminen. Aluksi näyttää siltä, ettei tapahdu mitään, kunnes yhtäkkiä tina sulaa kuin yhdessä hujauksessa. Tämä tekee ennustamisen vaikeaksi.

Miten tässä digihöykytyksessä pääsee sitten strategiatyössä alkuun? Alla kolme vinkkiä, joiden toteuttaminen ei vaadi yletöntä ponnistelua.

1.    Tunnista ja ennakoi digitaalisen murroksen oletetut vaikutuksen omaan ja asiakkaittesi liiketoimintaan. Kysy itseltäsi kiperiä entä jos -kysymyksiä.

Entä jos joku muu toimija tuleekin meidän ja asiakkaan väliin? Entä jos asiakas saa saman palvelun tai tuotteen jostain halvemmalla ja helpommalla? Entä jos asiakas saakin fyysisen tuotteemme tai palvelumme korvattua sähköisellä ratkaisulla?

Jos mitään merkittävää ei ole vielä tapahtunut, tutki mitä muilla toimialoilla on jo tapahtunut. Älä takerru vanhaan, mutta huomioi, että sen päälle voi rakentaa myös jotain uutta ja arvokasta. Ala valmistautua tulevaan muutokseen konkreettisella tasolla ja keskustele aiheesta asiakkaittesi kanssa – ennen kuin joku muu tekee sen.

2.    Tee nopeita asiakaslähtöisiä sprinttejä ja kokeiluja.

Vaikka kokeilujen lopputuloksena ei heti syntyisikään läpimurtoja, ne kasvattavat ja totuttavat henkilöstöäsi uudenlaiseen ajatteluun ja toimintaan. Digiaikana kun pärjäävät ne, jotka oppivat nopeimmin. Monella toimialalla digitaalisen edelläkävijän maineen saa myös suhteellisen helposti ja siitä on usein yrityksellesi hyötyä.

3.    Valmenna henkilöstöllesi digivalmiuksia ja -taitoja.

Mitä useampi silmä- ja korvapari seuraa organisaatiossanne toimialan kehitystä ja asiakkaidenne muuttuvia tarpeita, sitä valveutuneempia olette kohtamaan muutoksia ja reagoimaan niihin. Muista, että digitalisaatiohaastetta ei ratkaista satsaamalla pelkästään IT-järjestelmiin, se vaatii usein suurempaa ja syvällisempää toimintatapojen ja johtamisen muutosta.

 

TkT, KM Kimmo Suominen on Rohjeta Advisors Oy:n toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista sekä Suomen Strategisen Johtamisen Seuran puheenjohtaja. Aikaisemmin hän on toiminut mm. Asianajotoimisto Merilammen liiketoimintajohtajana sekä tutkijana Aalto-yliopistossa. Kimmo on myös yksi joulukuussa 2016 julkaistun Digiajan strategia -kirjan kirjoittajista.