Puhetaito ei ole vain kykyä puhua, vaan taito saada yleisö kuuntelemaan ja vaikuttumaan sanomastasi

Mikä on kaikkein tärkein tekijä siinä, että saat kuulijasi vakuutettua? Jos tiedät oikean vastauksen, et yritä tehdä vaikutusta pinnallisilla kikoilla vaan menet vaikuttamisen ytimeen asti.

Unna Lehtipuu ja Antti Mustakallio

Puhujana sinulla on kaksi päätä käännettävänä, omasi ja kuulijasi. Vaikuttaminen alkaa siis itsensä tuntemisesta. Miten sujut olet itsesi ja sanomasi kanssa? Entä kuulijoittesi edessä? Koetko olevasi riittävä ja hyväksytty tutkivien silmäparien alla? Tässä on kyse puhujan psykologisesta pääomasta, rohkeuden lihasvoimasta. On ensin tultava tietoiseksi viestintäänsä liittyvistä heikkouksista, vahvuuksista, peloista ja mahdollisuuksista, jotta niitä voi työstää ja kehittää. Usein juuret ulottuvat lapsuuden kokemuksiin: niiden tunnistaminen on tärkeää. Voit muuttaa vain sen, mistä olet tullut tietoiseksi.

Toinen pää on kuulijasi pää. Sen kääntäminen on tullut entistä vaikeammaksi. Kuulijalla on jatkuva kiusaus karata oman päänsä sisäisiin ajatuksiin – ja niitä on totisesti paljon, aivotutkijoiden mukaan jopa 50 000 päivässä! Kuulijasi huomiosta kilpailevat myös läppärit ja kännykät, joiden pariin on helppo paeta, kun keskittyminen herpaantuu. Sinun on oltava mielenkiintoisempi kuin kaikki nämä seireenit, jotta saisit kuulijan jakamattoman huomion.

Kuulijat päättävät, teetkö heihin vaikutuksen

Kuulijoilla on monenlaisia ajatuksia, ennakkoluuloja ja asenteita puhujaa kohtaan jo siinä vaiheessa, kun tämä astuu lavalle – ja aiemminkin. Puhujan taustan synnyttämät mielikuvat ja kuulijan kokemukset vaikuttavat esiintymisen onnistumiseen aivan yhtä paljon, elleivät enemmänkin, kuin puheen aikana rakentuva vaikutelma.

Nosta puheessasi esille niitä vahvuuksiasi ja piirteitäsi, joiden kautta uskot pääseväsi helpoiten samalle aaltopituudelle yleisön kanssa. Tällaisessa valikoimisessa ei ole mitään väärää, koska kaikessa sosiaalisessa elämässämme joudumme joka tapauksessa tuomaan itseämme ilmi rajoitetusti.

Puhujan tulee olla loputtoman kiinnostunut yleisöstään, joka on lopullinen portinvartija ja tuomari. Riippuu kuulijoista, tekeekö osaamisesi heihin vaikutuksen. Kuulijat arvioivat, edustatko niitä arvoja ja ihanteita, jotka ovat heille tärkeitä. He tuntevat, jos olet tai et ole heitä kohtaan hyväntahtoinen. Ja he arvioivat sinua ensi hetkistä lähtien. Ihmiset kuuntelevat puhujaa, josta aidosti pitävät ja jonka toivovat pitävän myös heistä.

Teksti on ote Unna Lehtipuun ja Antti Mustakallion kirjasta Elämäsi paras puhe.

Unna Lehtipuu on viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, toimittaja, kokenut yritysjohdon ja asiantuntijoiden media- ja retoriikkavalmentaja sekä seitsenkertainen tietokirjailija. Teoksissaan hän on keskittynyt sparraamaan viestintätaitoja ja avaamaan talouden ja sijoittamisen kysymyksiä isoille yleisöille. Lehtipuu on myös valmentanut ja tuomaroinut startupeja sijoittaja-pitchauksissa.

Antti Mustakallio on tunnettu puhetaidon kouluttaja, puheenkirjoittaja sekä median käyttämä kommentoija. Mustakallio on vaikuttamistaitojen ammattilaistapahtuman Retoriikan kesäkoulun rehtori. Tässä roolissaan hän on jo vuosien ajan saanut isännöidä puheen ja vaikuttamisen kansainvälisiä huippuasiantuntijoita Suomessa. Mustakallio on itse opettanut retoriikkaa niin Suomessa kuin kansainvälisten puheenkirjoittajajärjestöjen konferensseissakin.

Lue lisää: