Oletko yrityksesi suurin maineriski vai -mahdollisuus?

Nykyinen julkisuus on absurdi otus. Se käy tunteella, rakastaa populismia ja syrjii faktoja. Se hämmentää median, kansan ja yritysten välisiä valtasuhteita ja haastaa johtajat – erityisesti kriisissä.

Kuva: Meeri Utti

Kriisin tai ison muutoksen hetki haastaa koko organisaation ohella erityisesti johtajan. Akuutilla hetkellä arvioidaan johtajan selviytymistä ja uskottavuutta. Sekoaako hän sanoissaan, katsooko silmiin, näyttääkö väsyneeltä tai hermostuneelta? Entä ylimieliseltä? Vältteleekö kysymyksiä? Vastaako ohi kysymysten?

Toimittaja ja viestinnän asiantuntija Anna Sorainen on julkisuuden koulima itsekin. Tv-uransa jälkeen hän on työskennellyt johtajien ja asiantuntijoiden apuna erityisesti vaativissa muutos- ja kriisitilanteissa viestintätoimistonsa Ground Communicationsin kautta. Tässä Soraisen vinkit välttämättömien viestintätaitojen kehittämiseen.

Näin kasvatat luottamusta ja kriisinkestävyyttäsi julkisuudessa – 5 pikavinkkiä:

1. Älä kiillota omaa kilpeäsi tai organisaatiosi pintaa. Päinvastoin, tunnista ja näytä tahrat.

2. Luota asiantuntemukseesi, argumentoi ja vaikuta. Ota rohkea ote teemoihin sekä yhteiskunnallisella tasolla että toimialallasi. Myös ongelmiin!

3. Älä vähättele tunteiden merkitystä. Tunnista ne itsessäsi, omissa joukoissasi ja muissa. Vastaa mielikuvien ja tunteiden voimaan analysoimalla niiden lähteitä, syitä ja seurauksia.

4. Edistä laaja-alaista vuorovaikutusta – sisäisesti ja ulkoisesti. Kyseenalaista, keskustele, anna palautetta ja ota sitä vastaan. Kehu ja innosta.

5. Rakasta perusteltua negatiivista kritiikkiä, niin se rakastaa takaisin ja pakottaa muutokseen. Mutta muista myös kantaa vastuuta ja vaalia vastuullisuutta. Se puhuttelee ja vetää puoleensa.

Kriisinkestävyys vaatii selkärankaa. Henkilökohtaisella tasolla kriisissä mitataan näkemys, luottamuspääoma, käytännön viestintä- ja vuorovaikutustaidot, tunnetaidot sekä integriteetti. Valitettavan moni johtaja alkaa pohtia näitä vasta sitten, kun kompuroi ylös ensimmäisen ison kriisinsä kanveesista. Jos silloinkaan.

Anna Soraisen esikoiskirja SORI – johtaja ja julkisuus kriisissä julkaistiin 9.10.2018. Kirjan on kustantanut Alma Talent.
Tämä juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Juristikirjeessä 10.10.2018. 

Lue lisää: