”Koska me lopetetaan tämä kasvaminen”? Vastasin siihen: ”Ei ikinä.”

Vuosia sitten kuulin yrityksemme viikkopalaverissa vilpittömän kysymyksen jatkuvaan kasvuun tuskastuneelta kollegaltani: ”Koska me lopetetaan tämä kasvaminen”? Vastasin siihen: ”Ei ikinä.”

Kimmo Herranen. Kuva: Päivi Kankare

Kasvun aikaansaaminen on kansantalouksille ja yrityksille elinehto. Kasvun hiipuessa pidemmäksi aikaa, ainoa tapa tehdä kannattavaa liiketoimintaa on optimoida ja supistaa kulurakennetta. Kasvun loppuminen kansantalouden tasolla tarkoittaa, että inflaatio kääntyy deflaatioksi. Deflaation myrkyllisyys näkyy kulutuksen loppumisena: kannattaa mieluummin lykätä hankintoja, koska ensi vuonna samalla rahalla saa enemmän. Tämä aiheuttaa ikävän noidankehän, jossa kulutus vähenee vähenemistään ja uuden kasvun löytäminen on aina vaan vaikeampi paikka.

Innovoinnin valjastaminen

Kun intohimo tai eväät kasvun tekemiseen loppuvat, yritys kannattaa tai suorastaan pitäisi myydä seuraaville innostuneille omistajille, joiden toimenpiteillä kasvua voisi yrittää saada aikaan. Jos et kuitenkaan ole vielä valmis myymään, mahdottomalta tuntuvaan tilanteeseen, jossa kasvua ei meinaa löytyä mistään, tarjoan ratkaisuksi innovointia.

Innovointi edellyttää etupäässä luottamuksen ilmapiiriä. Yrityksessä, jossa ilmapiiri on turvallinen siten, että jokaisella on lupa ideoida ja jossa ymmärretään, että kaikki ideat eivät ole hyviä, on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestyä muuttuvassa markkinatilanteessa. Huonotkin ideat tarvitaan, jotta helmet voisivat seuloontua. Kaikessa tekemisessä on täsmälleen sama logiikka: kuka myyntimieskään jaksaisi tyhjiä arpoja nostaa, jos tietäisi etukäteen, mistä suunnasta kauppa tulee? Myös väärät tiet pitää kulkea, jotta oikea voisi löytyä.

Yhteinen vastuu

Jos kehittäminen on pelkästään johdon ja erillisen kehitystiimin vastuulla, menetetään valtava potentiaali. Kun yrityksen tunneilmasto on jatkuvaa innovointia tukeva, saadaan hiljalleen koko porukka innostumaan mukaan kehittämiseen. Huonoista ideoista syntyy usein yhdessä iteroiden loistavia. Moni aihio on sellaisenaan täydellisen kehno, mutta toisen lisätessä siihen jotain, siitä syntyy askelta valmiimpi.

Hyvänä esimerkkinä menneen syksyn ruskaretkellä Pyhätunturin pitkospuilla ideoimme puettavaa kauluria, joka estäisi koronan ja tulevien vastaavien pöpöjen leviämisen. Ensimmäinen ajatus jalostui siinä kävellessä porukalla iteroiden ja hetken kuluttua meillä oli MVP (minimum viable product) eli pienin toimiva prototyyppi jo melkein valmiina.

Korona-kaulurin lähtöajatus oli muodostaa oma henkilökohtainen eriö, joka estäisi virusten leviämisen lähikontakteista huolimatta. Sen pitäisi olla puettava ja virtalähteen pitäisi olla niin kevyt, että sitä jaksaa kantaa mukana. Se voisi olla vaikkapa aina mukana olevan matkapuhelimen akku. Fysiikan lait muodostavat rajoitteen, joten pitäisikö käyttää hyödyksi ylipainetta, ultraääniä, ultraviolettivaloa, vai jotain aivan muuta?

Löydä pullonkaulat

Innovointi pitää aloittaa suurimmasta pullonkaulasta. Mikä on suurin kasvun este? Mikä estää meitä pärjäämästä nykyistä paremmin? Kun löydämme ensin todellisen juurisyyn, voimme siirtyä ratkaisemaan sen. Asiakasarvon virtausta eniten estävän kapeikon avaamalla voimme saada eniten lisätehoja organisaatioon, eniten asiakasarvon lisäystä. Tämän jälkeen löytyy pienempiä kapeikkoja, joita voidaan ratkoa vasta seuraavassa vaiheessa.

Eilen kärräsimme poikieni kanssa syksyn pudonneita lehtiä ja selvästi haravointi oli se nopeampi osa prosessia, pienten kottikärryjen ollessa pullonkaula. Seuraavaan savottaan mennessä perheestä löytyy huomattavasti isommat kärryt, jolloin pullonkaula vaihtaa taas paikkaa.

Kestävän kehityksen hengessä voidaan toki perustella, että kasvuvauhtia pitäisi hidastaa. Että miksi sitä nyt niin kovasti pitää himoita. Mitäpä jos kilpailijat eivät ajattelekaan yhtä kauniisti, vaan painavat täyttä kaasua ohi?

Emme me lopeta kasvua ikinä.

--

Juttu perustuu Kimmo Herrasen marraskuussa ilmestyvään kirjaan Ketterä kasvu (Alma Talent, 2020).

Kimmo Herranen on ollut aikaansaamassa väkeviä kasvutarinoita, kuten Administer-ryhmän liikevaihdon lähes satakertaistaminen vuosien 2005–2018 välisenä aikana ja OP Kulku -liiketoiminnan voimakas skaalaaminen vuosien 2017–2019 välillä. Herranen toimii yrittäjänä Gaselliyritys Herranen Oy:ssä, joka auttaa asiakkaitaan kasvamaan nopeammin.

Lue lisää: