Ajankohtaisia kirjoja: Henkilöbrändi, Jarkko Kurvinen, Tom Laine, Ville Tolvanen

Poistetaan Suomen kielestä seuraavat sananlaskut: Vaatimattomuus kaunistaa. Vaikeneminen on kultaa. Kell’ onni on, se onnen kätkeköön. Tähän tulokseen tultiin Henkilöbrändi-kirjan julkistamistilaisuudessa helmikuussa.

Henkilöbrändi

Henkilöbrändi rakennetaan löytämällä oma tapa kommunikoida osaamista, olemalla rohkeasti esillä ja kehittämällä omaa profiloitumista – ja ennen kaikkea olemalla aito. Tästä puhuttiin Henkilöbrändi – Asiantuntijasta vaikuttajaksi -kirjan julkistamistilaisuudessa, jossa esiintyivät kirjoittajien lisäksi kirjassa haastatellut Elina Koivumäki, Andrei Koivumäki ja Sani Leinonen.

Yleisohjeeksi voi sanoa: pois häpeä, pois kursailun kierre. Asiantuntijat ulos kaapista! ”Mä osaan!” pitäisi olla jokaisen asiantuntijan päässä, kun erottaudutaan harmaasta massasta kiinnostavaksi.

Henkilöbrändi ei ole kiiltokuva

”Haluammepa tai ei, ihmiset sijoittavat toisensa lokeroihin. Kannattaa vaikuttaa siihen, mihin lokeroon sijoittuu. Jääkö muistijälki esim. asiantuntijasta vai jotakin muuta”, Jarkko Kurvinen korostaa.

Ville Tolvanen on profiloitunut Mr. Digitalistiksi, ja hänen mottonsa ”Parannetaan maailmaa pikseli kerrallaan” asettaa selkeästi Villen oikeaan lokeroon.

”Kuka olen, strategi, konsultti, digitalisti? Minulle on usein sanottu, että ei voi tehdä kaikkea. Mutta mitään hahmoa ei voi esittää seitsemää vuotta, vaan ihminen tulee läpi”, Ville Tolvanen tietää.

”Itse mietin, jaksanko enää jankuttaa, mutta viestinnän läpimeno perustuu aina toistoon. Ja viestintä ei yksin riitä.

Tom Laine kehottaa rohkeuteen.

”Unohda häpeä! Ja etsi 3–5 asiasanaa, jotka pyrit omistamaan, joista sinut tunnetaan.”
”Tein aiemmin kirjan työnhausta. Huomasin, että brändiä tarvitaan muulloinkin kuin työnhaussa. Sitä tarvitaan, että tunnistetaan ammattimaisuus ja asiantuntijuus.”

Andrei Koivumäki toi bisneksensä someen

”Kaikkien ei tarvitse tykätä”, on Andrei Koivumäen motto. Ja kannattaa aloittaa, vaikka ei olisikaan ihan vielä valmis. ”Fake it till you make it.”

Kun Andrei aloitti kiinteistövälittäjänä, alalla ei ollut muita tunnettuja kuin Kaisa Liski ja Jetro. Somen avulla Andre nousi asiantuntijaksi vuodessa.

”Ei kannata himmata, vaan on oltava esillä. Kuitenkin laatu on kaiken a ja o. Ja on oltava oma itsensä. Pitäkää hauskaa ja tehkää töitä intohimolla!”

Laulava juristi Elina Koivumäki

Elina Koivumäki jätti hyvän työpaikkansa vakaassa toimistossa ja lähti yrittäjäksi. Missiona hänellä on tehdä juridiikkaa arkikielellä.

”It´s all about people. Persoonaa peliin”, on Elinan ohje uuden asiantuntemuksen esiin nostamiseen.

“Kerron nuorille juristeille, etä ei tarvitse pyrkiä senior partneriksi. Mutta pitää osata se, mitä edustaa. Elinikäinen oppiminen on tärkeää.”

Sani Leinon motto on social selling

Sani Leino on sitä mieltä, että tiedon panttaus on itsekästä. Ei se ole itsensä korostamista, jos kertoo, minkä tietää ja osaa. Tietysti on tärkeää, miten sen tekee: kyse on tyyliseikoista – miltä mikäkin näyttää.

”Ei pidä miettiä itseään, vaan sitä, miten muut voisivat minusta hyötyä. Nykyään ei katsota sertifikaattia vaan persoonaa.”

Kova kompetenssi ei yksin riitä, se ei tuo huomiota. Mutta esiin tuotu asiantuntijuus tuo rahaa. 

On turha tehdä enemmän sitä, mikä ei toimi. Sani menee sinne, missä asiakkaat ovat: verkkoon, juttelemaan, rikastumaan.

”On väärin ajatella, että sisällön merkitys on 80 prosenttia ja esittämisen 20 prosenttia. Sisällön on oltava hyvää ja oikein, mutta esittämisen merkitys on 80 prosenttia.

Kehen luotetaan? Tietenkin alan tunnettuihin asiantuntijoihin, henkilöstön lisäksi. Siksi otetaan ilmatila haltuun. Anna ajatuksia, piristä toisen päivää. Vastaanottaja päättää, mikä viesti on arvokas.

https://shop.almatalent.fi/henkilobrandi.html

 

Lue lisää: